Binden en boeien met kernwaarden, zo doe je dat!

Kan dat? Binden en boeien met kernwaarden? Ja daar ben ik van overtuigd. Graag neem ik je mee hoe dit naar mijn mening toegepast kan worden in de praktijk. 

Afgelopen week ging ik een sollicitatiegesprek in. De directeur riep me na: “je selecteert toch wel op onze kernwaarden hè?” Vol blijdschap omdat hij de waarde hiervan ziet, riep ik met een grijns vol trots terug; ”natuurlijk, we willen vooral mensen binden en boeien met kernwaarden die net zo ambitieus zijn als jij.” Bij dit bedrijf is de vertaalslag van kernwaarden naar selectiecriteria gemaakt en zit dat wel snor.  

Maar hoe zit dat dan, binden en boeien met kernwaarden? Hoe maak je die vertaalslag naar selectiecriteria? En wat zijn kernwaarden dan? 

Kernwaarden zijn het DNA, de ziel van je organisatie. Het zijn woorden die in de kern benoemen waar jouw organisatie voor staat. Hiervoor heb je de wereld aan bewoordingen; van ambitieus, formeel, samenwerkend tot zakelijk en alles wat er tussenin ligt. 

Waarom zijn kernwaarden zo belangrijk? Kernwaarden omschrijven de bedrijfscultuur van je organisatie, en kun je vertalen naar menselijke kwaliteiten. Wanneer je die vertaalslag goed maakt van kernwaarden naar kwaliteiten en dit inzet bij de selectie van je medewerkers vind je de mensen die goed aansluiten bij de organisatie. Voor mensen die de organisatie niet kennen, geven kernwaarden beeld en geluid en een doorkijkje naar de bedrijfscultuur, hoe de organisatie werkt en wat voort mensen (dus collegae) hier werken, welke waarden hoog in het vaandel staan en hoe de mensen onderling met elkaar werken en communiceren. Wanneer je als organisatie je kernwaarden duidelijk en helder hebt vastgesteld en deze ook op de juiste manier communiceert kunnen mensen buiten de organisatie zichzelf identificeren met de organisatie of juist niet. De mensen die zich aangesproken voelen door de kernwaarden van de organisatie zijn de mensen die goed bij je organisatie passen. Een natuurlijke vorm van voorselectie. En wie wil die nu niet? 

Met kernwaarden kun je nog veel meer dan het inzetten bij het selectieproces van nieuwe medewerkers. Kernwaarden kun je ook uitstekend inzetten in een gesprekscyclus, een continu dialoog met je mensen, een cultuurverankeringsprogramma en ga zo maar door.  Hoe je dat kunt doen, deel ik graag in een andere blog. 

Een goed begin van het boeien van mensen is het vaststellen van de organisatie kernwaarden. Heeft jouw organisatie dit al helder en zijn de kernwaarden duidelijk vastgesteld? Wordt het kww of kun je de vertaalslag al maken vanuit vastgestelde kernwaarden en dus binden of boeien? Kww staat in dit geval niet voor “Kiekn’ wat t wordt” maar staat voor Kernwaarden wegwijzer. Kijk snel op www.nivohrbusinesspartner.nl of je een kww traject wilt starten voor het vaststellen van je kernwaarden of wanneer je wilt starten met binden en boeien.